Direktlänk till inlägg 10 mars 2011

Förlossningsrädsla

Av Petra - 10 mars 2011 13:51

Statistiken visar att kvinnor som är oroliga har mest komplikationer.

Detta har mycket att göra med hur man blir bemött.

Att känna sig sedd,hörd och trygg är därför av största betydelse.


6%  Har en sådan stark förlossningsrädsla att det påverkar deras vardag.

4%  Är oroliga på grund av tidigare förlossningsupplevelse.

2%  Har postramatisk stress, då dom ej har bearbetat tidigare förlossning,vill inte eller orkar inte prata/bearbeta den - av rädsla.


Ska det behöva vara så här!?  Absolut inte!

Alla borde få ha tillgång till det stöd som bidrar till trygghet!!


Auroragruppen är ett jättefint stöd och har underbara barnmorskor men tyvärr kan grupperna va överfulla i vissa  städer,så då får man upp till  3 samtal innan förlossningen. Det räcker kanske för många..men om man behöver 6 samtal eller 9 ?

Många kvinnor vågar inte tala om att dom behöver mer stöd,man vill inte "besvära mer" ..


Det är där som doulorna kommer in...den doula som man vill ha finns med innan,under och även efter förlossningen.

Som ger trygghet i och med att man blir sedd och hörd och också får träna på andning,massage och får mer info. om förlossningsförloppet och mycket annat!

Men doulan ger inga medicinska råd utan hänvisar då till barnmorskan,läkare osv.

Och för dom som är förlossningsrädda är en doula ett ovärdeligt stöd. Än så länge får man ofta betala själv för att ha med en doula men vi hoppas att det blir ändring på det SNART!! :)




Men några jobbar ideellt emellanåt för just det skälet att vi brinner för att kunna hjälpa andra att få det stöd och den trygghet som alla gravida borde ha rätt till!

 
 
Ingen bild

Ciccah

10 mars 2011 21:07

Hej, jag födde min dotter som en rädd 14:åring för två år sedan, hade gått ovetande t.o.m 7:e månaden, så hade ungefär två månader på mig att få att på plats, fysiskt och psykiskt. Var livrädd för att föda, men efter att ha läst att föda av gudrun, så kändes allt mycket bättre. och den 7:e Mars kl 19.49 2009, efter att 5 timmar tidigare varit på väg att bli hemskickad från bb för att värkarna inte var regelbundna tills dom märkte att jag var öppen 4 cm, sedan gick allt väldigt fort, vilket gjorde att jag endast använde lustgas, men det kändes bra för mig. Men hade gärna haft en doula med mig ändå :) Det du gör är bra. Fler borde veta om den möjligheten :)

Petra

10 mars 2011 21:38

Hej Ciccah! Tack för att du vill berätta :) Det låter ändå dramatiskt..(förstår att det måste vart en omtumlande tid).Gott att du klarade dig med lustgas under förlossningen! Endast 14 år,duktig du va/är! Ja en doula hade varit ett gott stöd,vi finns ju där även när man kommit hem.Pratat om vad som hänt,hela förloppet och även för amning mm. Hoppas du mår bra idag!(får gärna höra av dig när du vill om vad som helst) Lycka till med din dotter! Tack för ditt stöd,Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Petra - 20 april 2016 16:17


  http://mama.nu/artiklar/nya-trenden-foda-med-Doula-vi-blir-ett-superteam/ ...

Av Petra - 17 november 2015 22:33


     

Av Petra - 21 mars 2015 22:09

Nu är den äntligen här! Du kan amma här! - Dokumentären, som hade världspremiär igår på Amningshjälpens Riksträff som hölls i Göteborg 20/3-22/3 2015 ...

Av Petra - 3 mars 2015 21:32

 

Presentation


Heej och välkomna till mig!

Jag heter Petra och är en glad och trygg person och erfaren som doula. Här i min blogg skriver jag om förlossningar och ämnen kring det.
Känn er varmt välkomna att dela med er av era tankar och erfarenheter, dom är viktiga!

En doula minskar

-Antalet kejsarsnitt

-Förlossningens längd 

-Behovet av medicinsk smärtlindring

-Önskemål om ryggbedövning 

-Otryggheten hos föräldrarna

Mitt arbete som doula

Både du som mamma och din partner - som är ditt främsta stöd -  är värda en fin och positiv förlossning på era egna villkor.

 

Om förlossningsupplevelsen blir positiv eller ej beror inte så mycket på var man föder,hur lång tid förlossningen tar eller vilken smärtlindring man tar utan på det stöd man får,att känna sig trygg och att man blir sedd, respekterad och behandlad med värme.

 

Att skapa trygghet och goda förutsättningar utifrån era önskemål är därför min främsta uppgift så att ni och ert lilla underverk kan få en så vacker och trygg start i livet som möjligt.

 

Jag jobbar jag gärna med omtyckta massagemetoder,Dyktekniken, Heli-verktygen och Profylax

- efter vad som passar just dig/er.

Jag tillhör även förlossningsgruppen.se

 

Jag är utbildad ODIS-Doula,Förlossningspedagog och Kangeroula - NINO Academy (Neuroscience for Improved Neonatal Outcomes)

 

Jag är även aktiv medlem i Amningshjälpen och i Födelsehuset

 

 

 

 

Fråga mig

16 besvarade frågor

Hur går det till

 

Innan

 

Utöver vårt första möte som är kostnadsfritt (för att se om vår kemi stämmer) så träffas vi 1-3 gånger innan förlossningen. Vi pratar igenom era funderingar,känslor och förväntningar ni har inför förlossningen och på mig som doula.

 

Jag ger gärna råd och visar er avslappningsövningar inför förlossningen.

Utöver dessa träffar finns jag givetvis tillgänglig på telefon.

 

Förlossningen

 

När det är dax ringer ni mig och vi möts upp antingen i hemmet eller på förlossningsavdelningen.

 

Jag finns där med stöd och värnar om era önskemål,guidar er genom andningstekniker/massagemetoder som ger avslappning och underlättar för partnern - som är kvinnans främsta stöd - att känna sig trygg i situationen.

 

Jag hjälper även till med praktiska saker som t.ex hämtar fika, tar foton om så önskas mm.

 

Jag finns där för er med trygghet, bekräftelse och hjälp.

 

Efter

 

Någon vecka eller två efter förlossningen har vi en återträff för att prata igenom förloppet, hur ni upplevt det och svara på ev.frågor.

 

Stöttar er gärna och ger råd när det t.ex gäller 

amning mm.

 

Jag har tystnadsplikt

 

 

 

 

Kontakta mig

För ett eventuellt samarbete,frågor och funderingar så kontakta mig här eller maila mig på

 

petra.doula@live.se

 

eller sms.a mig på

 

0738-394911

 

Jag har även Doulan.org på facebook som ni gärna får besöka.

 

 

 

 

Vackra bilder

                  

Kostnader

Ett doulauppdrag kostar just nu 8000 kr.

 

Jag tar även akuta uppdrag,i mån av tid.

Då ringer du/ni när förlossningen har startat och hör om jag är ledig.

 

Ett akutuppdrag kostar 4000 kr.

 

 

Länkar

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2011 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards