Direktlänk till inlägg 13 mars 2011

Skrattanfall.. / Citat ur Susanna Heli´s bok: Föda utan rädsla

Av Petra - 13 mars 2011 20:34

" En kvinna jag var med under förlossningen började plötsligt skratta helt hejdlöst när smärtan blev outhärdlig.





Först trodde jag att hon grät,men hon skrattade så att tårarna rann.






Mellan skrattattackerna upprepade hon hur dumma vi kvinnor är och undrade hur hon kunnat få för sig något så idiotiskt som att föda barn.



Skrattet blev förlösande och frigjorde endofiner och oxytocin som gav henne den distans hon behövde för att inte gå in i lidandet."


  Älskar denna berättelse  





Kram Petra  

 
 
amanda

amanda

13 mars 2011 21:54

fin blogg du;)

http://amandavardet.bloggplatsen.se

Petra

13 mars 2011 22:02

Tack! :) Helt ny med det här..Hoppas du vill läsa det jag skriver om och även kommentera/fråga mm :) Mvh Petra

 
Ingen bild

anna

14 mars 2011 12:24

Men visst är det skönt att det finns EDA? Jag tycker att det är jättebra med tekniker som hjälper oss klara smärtan bättre, men vi får inte tro att det ligger någon prestige i att ha ont. När det nu finns bra smärtlindring är det självklart att vi ska utnyttja den. Min EDA gjorde att jag kunde komma igång med att andas rätt igen osv och därmed klara förloppet mycket bättre. Så teknik plus smärtlindring känns ju optimalt tycker jag! Men jag tror att jag hade mycket hjälp med att komma in i min andning osv pga att jag hade en väldigt bra och coachande undersköterska vid min sida som dessutom är utbildad Doula. Utan henne hade det säkert blivit ett jobbigare förlopp.

Petra

14 mars 2011 12:41

Hej Anna! Tack för din kommentar! :) Jag håller med,vi är ju inte i förlossningsrummet för att uppföra oss ;) Låter underbart att du fick ett sånt bra stöd i din undersköterska,doulautbildningen är en toppenutb.man får så bra verktyg att jobba med,och som du skrev att usk hjälpte dig att komma in i rätt andning igen,jättefint! Önskar att alla kunde få ha det så. Mvh Petra

 
elionora

elionora

14 mars 2011 13:28

Hejsan du har verkligen en super fin blogg och användbar.
jag tänkte fråga om jag får länka denna i min blogg på mitt nästa inlägg?
jag har nämligen själv fått barn nyss och de e precis ett sånt här stöd och sån här information jag skulle viljat ha under tiden ja va gravid.
hoppas du fortsätter med detta =)

http://www.elionorajukic.blogg.se

Petra

14 mars 2011 13:51

Hej Elionora! (fint namn du har:))Tack! Jättekul att du tycker det! Visst får du länka min blogg!:) Bra att fler får veta att vi doulor finns! Därav jag startat denna blogg. Lycka till med din bebis :) Kommentera och fraga gärna om du vill. Mvh Petra :)

 
Gelica

Gelica

15 mars 2011 19:31

Jag gick till en aurora när jag var gravid med min andra son. Det hjälpte mig otroligt mycket.
i början hade jag panik när jag var gravid, för jag var jätte rädd för själva graviditeten eftersom jag fick svår hf och allt gick så snabbt.
Sen att min förlossning slutade i katastroffsnitt gjorde det ännu värre.

Jag är otroligt tacksam att det finns människor som du, som utbildar er för att hjälpa andra :)

http://gelicas.bloggplatsen.se

Petra

15 mars 2011 19:57

Hej Gelica!(fint namn) Förstår att det måste ha varit en väldigt jobbig tid för dig! Rädslan, allvarlig hf & sen ett katastrofsnitt..Glädjer mig att du fick så bra stöd av Auroragr. Hoppas du fick gott stöd efteråt också. Tack för din fina kommentar om mig/utbildningen:) Vet vad det innebär att ha en stor rädsla och vill verkligen kunna va ett stöd för andra. Du får gärna kommentera och fråga. Mvh Petra :)

 
Gelica

Gelica

15 mars 2011 20:10

Igentligen heter jag Angelica men alla kallar mig Gelica :)
Jag fick ett kanon stöd efteråt oxå. Både min andre graviditet och förlossning var kanon. Blev precis så som jag ville så jag kan tänka mig fler barn i framtiden.

http://gelicas.bloggplatsen.se

Petra

15 mars 2011 20:33

Ja jag tänkte det kanske va så,jättefint! Glad jag blir att du fått så gott stöd!:) Ha det så bra! Petra:)

 
emelie

emelie

15 mars 2011 21:27

När jag var gravid med min son kolla jag inte på förlossningar eller ville inget veta, men jag skulle nog ha kollat eller lyssnat för det var en smärta jag ej var beredd på. Fick en ganska grav HF i slutet. Blev igångsatt i vecka 38. hade en komplicerad förlossning min sons hjärtljud gick ner till 10 så dom fick ta sugklocka och 4 st barnmorskor händer var i mig och 2 st stod och "hoppa" på magen för att få ut han. Han var alldeles blå när ha n kom ut men allt gick bra sen:)

http://silasminprins.bloggplatsen.se

Petra

15 mars 2011 21:55

Hej Emelie! Skönt att allt gick bra!! Verkligen dramatiskt..hoppas du fick ett bra stöd efteråt.(Jag läste några böcker när jag skulle ha min första tjej,men va inte heller beredd på den smärta värkarbetet innebar.)Det är nog ofta så..man vet ju inte hur det känns, t.ex många väljer att ha med en doula på först 2.a lr 3.e förlossningen. Tack för att du berättar,glad att det gick bra! Mvh Petra :)

 
Linda

Linda

17 mars 2011 22:04

jag tyckte inte alls att EDA fungerade :/ mest bara jobbigt att få den å gjorde ont som tusan när hon skulle lägga den, bad även om kejsarsnitt 100 gånger ^^ Men efter en plågsam natt föddes min lille gosse, å en underbar graviditet :) Men denna gång tycks allt bara ha rört till sig med foglossning + ryggfel, UVI även en massa smärtor i magen :/ Å halva graviditeten kvar.. tro om det är nån mening med EDA denna gång? fin blogg förresten :)

http://lindahedin.bloggplatsen.se

Petra

17 mars 2011 22:38

Hej Linda! Ja, EDA´n funkar inte alltid så bra.Det kan göra ont och den kan fördela sig fel-bli ensidig,känner inte krystvärkar,eller ge så kraftig huvudvärk så man ej kan va uppe,klåda mm.Man blir lätt uppgiven när man har sån smärta och det inte hjälper med det man får eller inte får det man vill..hoppas du mår bra inför nästa :) Foglossning ska jag ta upp här på bloggen! Många som har/haft(jag me)Smärtor i magen..har din BM sagt vad det beror på? Ligament i samband me foglossning? Har fått en fråga på det,tror det hänger ihop men ska kolla upp det med! Får gärna höra av dig.Lycka till! Tack,kul du gillar bloggen :) Mvh Petra :)

 
Baraa

Baraa

18 mars 2011 11:49

Mycket lärorik blogg.

http://person.bloggplatsen.se

Petra

18 mars 2011 12:11

Tack!:) Roligt att du tycker om den! Känn dig fri att fråga eller kommentera om det är något du funderar över. Ha det så gott! Mvh Petra:)

 
Ingen bild

Laura

18 mars 2011 17:02

Hej Petra!!!! Såg att du länkat hit från facebook. Vad roligt att du utbildat dig till doula! Underbaraste du passar perfekt för ett sånt jobb. KRAM

Petra

20 mars 2011 10:46

Tack finaste! Ja det är verkligen jättekul och helrätt! KRAM

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Petra - 20 april 2016 16:17


  http://mama.nu/artiklar/nya-trenden-foda-med-Doula-vi-blir-ett-superteam/ ...

Av Petra - 17 november 2015 22:33


     

Av Petra - 21 mars 2015 22:09

Nu är den äntligen här! Du kan amma här! - Dokumentären, som hade världspremiär igår på Amningshjälpens Riksträff som hölls i Göteborg 20/3-22/3 2015 ...

Av Petra - 3 mars 2015 21:32

 

Presentation


Heej och välkomna till mig!

Jag heter Petra och är en glad och trygg person och erfaren som doula. Här i min blogg skriver jag om förlossningar och ämnen kring det.
Känn er varmt välkomna att dela med er av era tankar och erfarenheter, dom är viktiga!

En doula minskar

-Antalet kejsarsnitt

-Förlossningens längd 

-Behovet av medicinsk smärtlindring

-Önskemål om ryggbedövning 

-Otryggheten hos föräldrarna

Mitt arbete som doula

Både du som mamma och din partner - som är ditt främsta stöd -  är värda en fin och positiv förlossning på era egna villkor.

 

Om förlossningsupplevelsen blir positiv eller ej beror inte så mycket på var man föder,hur lång tid förlossningen tar eller vilken smärtlindring man tar utan på det stöd man får,att känna sig trygg och att man blir sedd, respekterad och behandlad med värme.

 

Att skapa trygghet och goda förutsättningar utifrån era önskemål är därför min främsta uppgift så att ni och ert lilla underverk kan få en så vacker och trygg start i livet som möjligt.

 

Jag jobbar jag gärna med omtyckta massagemetoder,Dyktekniken, Heli-verktygen och Profylax

- efter vad som passar just dig/er.

Jag tillhör även förlossningsgruppen.se

 

Jag är utbildad ODIS-Doula,Förlossningspedagog och Kangeroula - NINO Academy (Neuroscience for Improved Neonatal Outcomes)

 

Jag är även aktiv medlem i Amningshjälpen och i Födelsehuset

 

 

 

 

Fråga mig

16 besvarade frågor

Hur går det till

 

Innan

 

Utöver vårt första möte som är kostnadsfritt (för att se om vår kemi stämmer) så träffas vi 1-3 gånger innan förlossningen. Vi pratar igenom era funderingar,känslor och förväntningar ni har inför förlossningen och på mig som doula.

 

Jag ger gärna råd och visar er avslappningsövningar inför förlossningen.

Utöver dessa träffar finns jag givetvis tillgänglig på telefon.

 

Förlossningen

 

När det är dax ringer ni mig och vi möts upp antingen i hemmet eller på förlossningsavdelningen.

 

Jag finns där med stöd och värnar om era önskemål,guidar er genom andningstekniker/massagemetoder som ger avslappning och underlättar för partnern - som är kvinnans främsta stöd - att känna sig trygg i situationen.

 

Jag hjälper även till med praktiska saker som t.ex hämtar fika, tar foton om så önskas mm.

 

Jag finns där för er med trygghet, bekräftelse och hjälp.

 

Efter

 

Någon vecka eller två efter förlossningen har vi en återträff för att prata igenom förloppet, hur ni upplevt det och svara på ev.frågor.

 

Stöttar er gärna och ger råd när det t.ex gäller 

amning mm.

 

Jag har tystnadsplikt

 

 

 

 

Kontakta mig

För ett eventuellt samarbete,frågor och funderingar så kontakta mig här eller maila mig på

 

petra.doula@live.se

 

eller sms.a mig på

 

0738-394911

 

Jag har även Doulan.org på facebook som ni gärna får besöka.

 

 

 

 

Vackra bilder

                  

Kostnader

Ett doulauppdrag kostar just nu 8000 kr.

 

Jag tar även akuta uppdrag,i mån av tid.

Då ringer du/ni när förlossningen har startat och hör om jag är ledig.

 

Ett akutuppdrag kostar 4000 kr.

 

 

Länkar

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2011 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards